Şəkidə qurulan “Dar ağacı”-FOTOLAR

 Bəxtiyar Vahabzadə -100

 Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında XX əsr poetik fikrinin görkəmli nümayəndəsi  olan  Xalq  şairi  Bəxtiyar  Vahabzadə  yaradıcılığı  və  xüsusilə onun  dramaturgiyası  öz  aktuallığını  hər  zaman  olduğu  kimi  bu  gün  də qoruyub saxlamaqdadır. Vahabzadə yaradıcılığında və dramaturji yanaşma mövqeyində  vətən  və  onun  taleyi  mövzusu  bir  mərhələ  və  ya  bir  dövr  olaraq əks  etdirilmirdi. Əksinə  yaradıcılığı  boyu  xüsusi  olaraq  bir  xətt  boyunca  davam  edən  daimi  aparıcı  mövzuların  orjinal  aktuallığına  əsaslanaraq  bütöv  və  böyük  Azərbaycanın  milli  şairi  kimi  dərk  olunmaqla  bu  missiyanın daşıyıcısı  olması  ilə  qürur  duyurdu.  Bu  missiya  onun  dramaturgiyasında  daha  çox  özünü  təsdiqləməklə  müasir  peşəkar  Azərbaycan  teatrının  repertuar zənginliyinə, dolğunluğuna və maraqla izlənilməsinə xidmət edirdi. Bu dramaturgiya  həm  də  müasir  Azərbaycan  teatrında  bitgin,  rəngarəng  və maraqla  baxıla  bilən  aktyor  heyətinin  yetişməsi  və  inkişaf  etməsinə  mərhələli şəkildə formalaşmasında xüsusi xidmətləri mövcud idi. Elə bu baxımdan da Bəxtiyar Vahabzadə yalnız poeziyası ilə deyil, dramaturgiyası ilə də müasir ədəbiyyatın  imkanlarına  öz  təsirini  göstərə  bilirdi.

Bu  günlərdə  şairin  100 illik yubileyi ərəfəsində Şəki Dövlət Dram Teatrının səhnəsində Əməkdar İncəsənət xadimi Mirbala Səlimlinin rejissor traktofkasında ədibin qələmə aldığı “Dar ağacı” tarixi faciə janrında olan pyesinin  tamaşasına  maraqla  baxdım.

İlk öncə qeyd edim ki, dramaturqun tarixi mövzuda qələmə aldığı və bu istiqamətdə  ilk  qələm  təcrübəsi  də  məhz  “Dar  ağacı”dır.  Özünün  də  tarixi  faktları maraqla izləməklə hadisələri mövzuya gətirib çıxaran bədii niyyətin orijinallığı  məhz  müəllifin  ideya  və  düşüncələrini  bu  əsərdə  daha  dolğun  şəkildə  göstərə  bilmişdir.  Belə  ki, bu  pyesdə  Babək  xatırlanır,  talelərə  və əməllərə  onun  ruhu  və  qəh-qəhələri  ilə  yekun  vurulur,  lakin  süjetin  əyani gedişi  prosesində  onun  özü  yox,  Babəkin  teyfi  bütöv  bir  məkanı  dolanmaqla iştirak  edir.

Qeyd   etməliyəm   ki,  şairin  tarixi  faciə  janrında  qələmə  aldığı  “Dar  ağacı”  pyesi  məzmunca  maraqlı  və  ibrətamizdir.  Xalq  qəhrəmanı  yadelli  işğalçılara qarşı 20 illik mübarizə aparan Babəkin edam edilməsindən sonra Azərbaycanda  cərəyan  edən  azadlıq  mübarizəsi  əsərin  ana  xəttini  təşkil  edir. Məhz  rejissor,  Əməkdar   İncəsənət  xadimi  Mirbala  Səlimli  də  səhnə  quruluşunda  qələmə  alınan tarixi mövzulu dramaturgiyanın ana xəttinə sadiq qalaraq  orjinal  səhnə  traktofkasında  təqdim  edilməsinə  müvəffəq   ola  bilib.  Onun  rejissor  traktofkasında  Babəklə  bağlı  tarixi  yaddaş  və  milli  şüurun  oyadılması  aspektindən  yanaşması ilə  faciə  janrına  xas  olan  ştrixlərin  quruluş, konflikt, qəhrəmanlıq  elementlərinin  qabarıq  şəkildə  göstərilməsinə  nail  ola  bilinir.  Rejissor  səhnə  quruluşunda  həm  də  tarixi  mübarizənin,  milli  azadlıq  uğrunda  fədakarlığın obrazlarını uğurla fərdi qaydada ayrı-ayrılıqda təqdim etməklə,  insanların  vətən, azadlıq  uğrunda  canlarını  fəda  etməsinin  mənəvi  və əxlaqi  tərəflərini  ön  planda  böyük  uğurla  göstərə  bilir.  Məhz  Mirbala  Səlimli  öz  səhnə  quruluşunda  “ədalətsizliyə,  işğalçılığa,  zülmə  qarşı   müqavimət   vacibliyinin   haqq   və   azadlıq  ideyasından  doğaraq  sonda  qalib  gəlməlidir”  fikrinin  təzahürü  olaraq  üstəlik  əqidə  qarşıdurması,  fərqli  mövqe,  vətənçilik   və  işğalın   yanında   dayanmamaq   kimi   dramatik   xətti   uğurla   təqdim   edə  bilmişdir.

Müəllif  ideyasından  irəli  gələrək  süjet  xətti  xronoloji  deyil,  tarixi hadisələrin  müəyyən  dövrünü  əhatə  edir.  Qeyd etməliyəm ki,  Babəkin mübarizəsi,  onun  ölümündən  sonra  xalqda  oyana  biləcək  üsyan  potensialı üzərində  hadisələrin  lokanik  və  ardıcıllıqla  bir  xətt  boyunca  qurulması  tamaşanın  maraqla  izlənilməsinə  ciddi  təkan  vermiş  olur.  Xüsusi  olaraq  qeyd etmək   lazımdır  ki, tamaşa  boyu  səhnədə  bir  neçə  simvolik  olaraq  dar  ağaclarının  qurulması  da  insan  taleyinin  ancaq  bir   ipdən   asılı  olamsı  ilə  yanaşı  qiyam, edam  bununla  da  yalnız  faktiki  olaraq  bir  hadisə  kimi  deyil,  ideya  simvolu  kimi  də  uğurla  təqdimatına  yönəlmişdir.  Məhz  bu  zaman  isə  hadisələrin  inkişafı  səhnə  dili  və  dialoqların  inkişafı  ilə  ideyalar, daxili  konfliktlər   açılmaqla  mübarizə  yalnız  silahlı  və  fiziki  deyil,  həm  də  mənəvi, ideoloji  müstəvidə  olduğunun  göstəricisi  kimi  təqdim  edilir.  Həmçinin  estetik  baxımdan   tamaşa  boyu  “Dar  ağacı”  səhnədə  rejissor  traktofkasından  irəli  gələrək  zəngin,  səlist   dilə   malik  olması  ilə  yanaşı  memarlıq,  xalqının  tarixindəki   döyüşlər,  vətən  hissləri  poetik  təsvir  elementi  kimi  geniş  bir  formada  daha  dolğun  şəkildə  istifadə  olunmaqla  təqdim  edilir.

Tamaşada Respublikanın Əməkdar artisti Xanlar Həşimzadə Xalq nümayəndəsi   Ağsaqqal   obrazında   çıxış  edir.  Aktyorun  ifasında  Ağsaqqal  obrazı  əsərdə  sadəcə  bir  fərd  deyil,  xüsusi  olaraq  xalqın  ümumi  iradəsinin, düşüncəsinin,  narahatlığının  və  ədalət  hissinin  təcəssümü  olaraq  təqdim  edilir. O,  sanki  pyesdə  danışan  və  heç  zaman  susa  bilməyən  bir  vicdan  funksiyasını da öz üzərində daşıyır. O, haqsızlığa susmur, ədalətə çağırır və zülmə qarşı mövqeyini  bildirir.  Qeyd   etmək   lazımdır  ki, məhz  “Dar ağacı” pyesində də təqdim  edilən  Ağsaqqal  obrazı  Azərbaycan  ədəbiyyatında   klassik   nümunə  olaraq   müdriklik,  xalq  bilgisi,  həyat  təcrübəsi  və   ədalət   simvolu   olaraq  təqdim   edilir.  Məhz   tamaşa   boyunca   aktyorun   ifasında  təqdim  edilən  Ağsaqqal  obrazı  da  öz   xalqının  keçmişini,  çəkdiyi  iztirabları  yaxşı   xatırlayan   və   onlardan  nəticə   çıxaran,  aydın  baxışlı  bir  şəxs   kimi  təqdim  olunur. Əməkdar  artist  Xanlar  Həşimzadə  səhnədə  ifa  etdiyi  obrazı  ilə  bir  daha  passiv  müşahidəçi  deyil,  aktiv  mövqe  nümayiş  etdirən,  xalqı  ayılmağa,  haqq-ədalət  uğrunda   mübarizəyə   çağıran   el   Ağsaqqalı   olaraq   obrazın   mahiyyət   etibarı  ilə  tam  olaraq   ifasına   müvəffəq   ola   bilmişdir.  Aktyorun  ifasında  obraz  daha canlı  və  mübarizdir.  Tamaşa  boyu  Ağsaqqal  obrazı  həm  də  nəsillər  arasında bir  körpü  rolunu  oynayır.  Gənclərin  mübarizəsinə  hörmətlə  yanaşır,  onları  dəstəkləyir, eyni   zamanda   ehtiyatlı  və  düşünülmüş   addımların  vacibliyini  xüsusi  olaraq  hər  zaman  vurğulayır.  Aktyorun   ifasında  təqdim  edilən  obraz,  sadəcə  bir  qoca  deyil.  O,  xalq  yaddaşı,  tarix  və  mədəniyyətin  daşıyıcısıdır. Məhz  Xanlar  Həşimzadənin  ifasında  Ağsaqqal  həmçinin  xalqın  müdrikliyini, ədalətə  olan  inamını,  keçmişin  təcrübələrini  və  xüsusilə  gələcəyə  verilən  ümidləri  təcəssüm  etdirir. Onun  ifasında  Ağsaqqal  obrazı   sadə  bir  xalq  nümayəndəsi   kimi  təqdim  olunsa   da,  əslində  ideoloji  cəhətdən  çox  güclü,  xalqı  düşünməyə  və   mübarizəyə  səsləyən,  zülmə  qarşı  duruş  sərgiləyən  bir  obraz  olaraq  uğurla  təqdim   edilir.

Səhnədə  maraqla  baxılan  surətlərdən  biri  də  Respublikanın  Əməkdar artisti  Əbülfət  Salahovun  ifasında   Xilafətin  nümayəndəsi  olan  İbn  Zeyd obrazıdır.  İbn  Zeyd  tamaşa  boyu  Xilafətin,  yəni  hökmranlıq  edən  və  zülm  edən  qüvvənin  təmsilçisi  olaraq  çıxış  edir.  O,  mərkəzi  hakimiyyətin  sərt,  ədalətsiz  və   repressiv  təbiətini  əks  etdirir.  Aktyor  tamaşa  boyu  İbn  Zeyd  obrazı  vasitəsilə  diktatura  rejimini  və  onun  məhdudlaşdırıcı  eləcə  də  insan  haqlarını   pozan  xarakterini  uğurla  təqdim  edə  bilir.  Həmçinin   aktyor   səhnədə İbn  Zeyd  obrazını  qatı,  sərt  və  avtoritar  bir  şəxs  kimi  də  təqdiminə  nail olmuşdur. Təqdim  olunan  obraz  aktyorun  ifasında  bir  daha  hakimiyyətini  qorumaq  üçün  əmr  və  intiqam  yolu  ilə  insanları  basqı  altında  saxlamaqla, davranışlarında  isə  azadlıq  uğrunda  mübarizəyə  mane  olmaq  məqsədi  aydın  şəkildə   görünür.  Həmçinin  qeyd   etmək   lazımdır   ki,  İbn  Zeyd  obrazında  daxili  insani  tərəflər  və  konfliktlər  demək  olar  ki,  yoxdur.  O,  tamamilə  hakimiyyətin  və  qanunun  sərt  tərəfində  dayanmaqdadır. Bu  obraz  vasitəsilə diktatorun  insanlıqdan  uzaq,  yalnız  hakimiyyətə  bağlı  tərəfi  xüsusi  olaraq  vurğulanır.  Qeyd   etmək   lazımdır  ki,  “Dar  ağacı”  tamaşasında  İbn  Zeyd  və  Akşin  obrazları  arasında  ideoloji,  əxlaqi   ziddiyyət  əsas  dramaturji  xətti  kimi xüsusi   olaraq   göstərilir.  İbn   Zeyd   azadlıq   eləcə  də  ədalət   uğrunda   mübarizəyə  qarşı  olan  zülm  və  ədalətsizliyin  təmsilçisidir.  Aktyorun  ifasında  İbn  Zeyd  obrazı  həmçinin  ümumilikdə  repressiv  hakimiyyətin,  özgürlük  və  insan  hüquqlarını  boğan  qüvvənin  simvolu  olaraq  da təqdim  edilir.  Onun  xarakteri  vasitəsilə  pyesdə  ədalətsizlik   və   zülm   qınanır,  azadlıq  uğrunda  mübarizənin  vacibliyi  isə  xüsusi  olaraq  önə  çıxarılır.

Tamaşa  boyu  maraqla  izlənilən  surətlərdən  biri  də  Babəkin  teyfi  obrazıdır.  Bu  obrazı  Respublikanın  Əməkdar  artisti  Rəhim  Qocayev  ifa  edir. Aktyorun  ifasında  Babəkin  teyfi  obrazı  güclü  iradəyə  malik,  qorxmaz  və qəhrəman  olmaqla  yanaşı  zorakılığa,  haqsızlığa  qarşı  mübarizə  apararaq  ən çətin  şəraitdə  belə  ideallarından  dönməzdir.  Məhz  aktyorun  ifasında  təqdim olunan  Babəkin  teyfi  müqavimətin  və  milli  ruhun  təcəssümü  olaraq  maraqla izlənilir.  Aktyor  səhnədə  öz  ifa  tərzi  ilə  bir  daha  Babəkin  teyfi  obrazında birliyə   və   həmrəyliyə   böyük  önəm  verdiyini  maraqlı  ştrixləri  ilə  təqdim  etməyi  bacarır.  Obraz   vasitəsilə  maraqlı  ştrixlərdə  milli  azadlıq,  qurtuluş  və  ədalət   uğrunda   mübarizənin   ideyası   ön  plana  çıxarılmaqla  təqdim   edilir.  Məhz   tamaşa  boyu   Babəkin  teyfi  ilə  bağlı  səhnələrdə  pyesin  əsas  ideyası  olan   azadlıq   və   ədalət   uğrunda    mübarizənin    vacibliyi   aydın   şəkildə  göstərilir.  Onlar   xalqın   ümidi  və  gücü   kimi  təsvir  edilir.  Əməkdar   artist   Rəhim   Qocayev  obrazın  mahiyyət   etibarı  ilə  rejissor  traktofkasından  irəli  gələrək   uğurlu  səhnə  həllinə   nail   ola  bilmişdir.

Pyesdə   əsas   obrazlaradan   biri   Xilafətin   Azərbaycanda   valisi   olan  Akşin   surətidir.  Bu  obrazı   aktyor   Xəyal  Salahov  ifa  edir.  Qeyd  etmək  lazımdır   ki,  Akşin   “Dar  ağacı”  pyesinin  əsas  obrazlarından  biridir  və  o,  pyesin   dramatik  mühitində   mühüm   rolu   olan   xarakteri   hesab   edilir.   Onun   xarakteri,  duyğuları  və  davranışları   əsərdəki   əsas  ideyanı  ifadə  etmək  üçün  xüsusi   olaraq   istifadə olunur.  Tamaşa   boyu   aktyorun   ifasında   Akşin   obrazı  qardaşının   əks   istiqamətinə  yönəlməklə,  ərəb  xilafətinin  göstərişlərinə  daha  çox   bağlılığı   ilə  diqqət  mərkəzində  olmağı  bacarır.  O,  vətəninə,  öz   xalqına  olan  bağlılığında  daha  zəif  birisi  olmaqla   güc  və  qorxu  vasitəsilə  üsuli-idarəetməni  gələçək  rifahı  kimi görür.  Öz  hökmranlığını  qorumaq, beynəlxalq  və  daxili  güc  balansının  isə  bəzən  daxili  narahatlıq  və  vicdan   ziddiyyəti,  yaltaqlıqla  qorxu  arasında  olan  seçim  kimi  təqdim  etməklə  obrazın psixologiyasının  tam  olaraq  açılaraq  təqdim  olunmasına   nail   ola   bilir.  Aktyorun   ifasında   Akşin   təkcə   ideallara   bağlı   olmayan,  həm  də  duyğusal,  insani  tərəfləri  olan  bir  obrazdır. Onun  daxili  konfliktləri,  qorxuları,  sevgi  və  dostluq   duyğuları  səhnədə  ifa  vasitələrində  müxtəlif   detallarla   təqdim   edilir.  Həmçinin   Akşinin  taleyi  pyesin  tragik  xəttini  təşkil  edir. Aktyorun  səhnədə xüsusi  detallar  vasitəsilə  hakimiyyətini  qorumaq,  taxt-tacından  əl  çəkməmək   və   bunun   üçün   isə   bütün   varlığı   ilə   ona   sarılaraq   tax-tacı,  səltənəti  vasitəsilə  səhnədə   dövrə   vurması  ilə   nəticələnən  qorxaqlığını  bir  daha  ön planada  göstərməklə  maraqla  izlənilir.  Hətta  onun  doğma  qızı  ilə  zindan  səhnəsində  həyati  təhlükəsinin  necə  qorxaqlıq   və   rəzillik   arxasında   gizlənməsi  ilə   müşahidə  olunması obrazın mahiyyət etibarı ilə daha dolğun təqdim olunmasının  göstəricisidir.

Tamaşada  maraqlı  surətlərdən  biri  də  Sabutay  obrazıdır.  Sabutay  obrazı Babək   kimi   milli   qəhrəmanların   və  Akşin  kimi  mübarizlərin  soyundan  doğulan  gənc  nəsli  təmsil  edir.  Onun  vasitəsilə  təqdim  edilən  səhnə  əsərində  azadlıq  və   milli   azadlıq   uğrunda   mübarizənin   davamlılığı   göstərilir.  Sabutay,  həm  keçmişin  qəhrəmanlarını,  həm  də  indiki  dövrün  ümidlərini  özündə birləşdirir.  Həmçinin   Sabutay   obrazı   gəncliyin   idealizmini  və  enerjisini  özündə  əks  etdirir.  O,  öz  dövründə  baş  verən  zülm  və  ədalətsizliklərə  qarşı  çıxan,  gələcəyə  ümidlə  baxan   bir  gənc  kimi  təqdim  olunur.  Tamaşa  boyu  Sabutayın   xarakterində  azadlıq  və  ədalət  arzusu  güclü  şəkildə   hiss   olunur. Bu   obrazı   aktyor   Rəşid  Mirizadə  maraqlı  detallarla  təqdim  etməyə  müvəffəq ola  bilmişdir.  Belə  ki, Sabutay  obrazının  təqdimatında  hadisələrin  cərəyan  etməsi   fonunda   xüsusi  olaraq   ailənin   və   nəsillərin  azadlıq  uğrunda  mübarizədə  birləşməsi  göstərilməklə  təqdim  edilir.  Obrazın  daxili  aləmi   aktyorun   səhnə   mizanları  ilə  yanaşı  mübariz  ruhda olan  bir  gəncin  iç  dünyasında  gedən  daxili  mübarizəsində  əks  olunur. O, öz  kimliyini, azadlıq  ideallarını  və  şəxsiyyətini  formalaşdırmağa   çalışır.  Bu  kimi  xarakterik   xüsusiyyətlər   isə   aktyorun  ifasında  onu   daha   canlı  və  mürəkkəb  bir  obraz  olaraq  təqdim  edə  bilir.

Aktrisa  Lalə  Məmmədin  ifasında   Akşin  və  Babəkin  anası  obrazı  da orjinal   səpkili   surətlərdən  biridir.  Maraqla  izlənilən  və  Lalə  Məmmədin  ifasında  təqdim  olunan  Ana  səhnədə  hər  zaman   qadın  iradəsinin  eləcə  də   gücünün   təcəssümü   olaraq   zorakılığa  və  ədalətsizliyə  qarşı  dayanan,  ruhdan  düşməyən  bir  obraz  olaraq  təqdim  edilir.  Aktrisanın  ifasında  Ana  surəti  həmçinin  Vətənin, millətin, xalqın  analıq  rəmzidir. Onun  çəkdiyi  ağrılar,  iztirablar,  övladlarını  azadlıq  yolunda  itirməsi, Vətənin  işğal  və  zülm  altında  qalan   halını  simvolizə  edir.  Lalə  Məmməd  obrazın  daxili  aləmində şəxsi  faciəni,  həm  də  xalqın  ümumi  faciəsi  olaraq özündə  birləşdirməklə böyük   ustalıqla  təqdim  etməyə  müvəffəq  ola  bilmişdir.  Həmçinin  aktrisanın  ifasında Ana  nəsillərarası  mübarizə  ruhunun  daşıyıcısı olmaqla keçmişin mübarizə  tarixini,  Babəkin  dövründən  Akşin  və  Sabutaya  qədər  uzanan  azadlıq  ruhunun  davamlılığını  özünün  maraqlı  ştrixli  səhnə  oyunu   ilə  təqdim  etməklə  ifadə  edir.  Onun  şəxsiyyəti, övladlarına  ötürdüyü   dəyərlər  və  mövqeyi  ilə  bu  mübarizə   ruhunu   nəsildən-nəslə   ötürmüş   olur.  Aktrisanın  ifasında  daxili  iztirab  və  mənəvi  yüksəklik  onun  keçirdiyi  ağrılar,  şəhid   övladlarının   itkisi  ilə  barışması, daxili  iztirablarla  yanaşı,  mənəvi  bir   ucalıqda  formalaşmaqla  məğlub   olmayan,  əyilməyən, sarsılsa  da   sınmayan  bir  qadın  surəti  olaraq  təqdim  edilir.

Tamaşa boyu maraqla izlənilən surətlərdən biri də Akşinin qızı Çılğın obrazıdır.  Gənc,  cəsarətli  və  azad  ruhlu  bir  qız  olan  Çılğın  sərbəst  və  həyatda öz  yolunu  seçmək  istədiyini  aşkaranə  şəkildə  bildirən  obraz  olaraq  təqdim edilir.  Obrazın   daxili  aləmindən  irəli  gələrək  aktrisa   Gülxar   İmamhüseynovanın  ifasında  təqdim  edilən  Çılğın  obrazı  qadın  azadlığı  və  şəxsiyyətin   formalaşması   baxımından   maraqla  izlənilir.  Aktrisa  tərəfindən  obraz  həm  fərdi,  həm  də  sosial  mübarizənin  təmsilçisi  olaraq   təqdim   edilir.  Çılğın  həm  də  səhnədə  gənc, sərbəst  və  idealist  ruhu  ilə  diqqət  mərkəzində  olmağı  bacarır.

Tamaşa  boyu  İbn  Tahir  Akşinin  yaxın  dostu, vəziri  və  etibarlı  məsləhətçisi   kimi   çıxışlar   edir.  O,  Akşinə  ağıllı  və  praktik  məsləhətlər  verir, onun   mübarizəsində   sanki   strateji   rol   oynayır.  Məhz  obraz  düşüncəli,  ağıllı  və   strateji  təfəkkürə  malik  şəxs  kimi  təqdim  olunur.  İbn  Tahir  mübarizənin  yalnız  güc  yolu  ilə deyil,  ağılla  da  aparılmasının  tərəfdarıdır.  Ancaq  Akşinin  arxasından  onun  əməllərini   yadelli   işğalçılara   çatdırması  vəzifə  və  tax-tac,  səltənət   üzərində   istək  və  arzularını  da  dilə  gətirməklə  Ərəb  xilafətinə   bir   növ  sədaqətini  nümayiş  etdirməklə  sonda  bu  hakimiyyətə  sahib  olur. Məhz  Akşin   də   İbn  Tahirin  əli  ilə  edam  edilir.  Bu  obrazı  maraqlı  cizgiləri  ilə  aktyor  Fərahim   Fətəliyev   ifa  edir.  Obraz  aktyorun  ifasında  maraqla  izlənilir  və  diqqət mərkəzində  olmağı  bacarır.

Ərəb  ordusunun  sərkərdəsi  və  hakimiyyət  nümayəndəsi  kimi  təqdim olunan   İbn   Süheyl  obrazı  da  hadisələrin  gedişatı  zamanı  baş  verən  vəziyyətlərin  cərəyan  etməsində  əsas  qüvvə  olaraq  təqdim  edilir.  O, hakimiyyətin  və  işğalçı  qüvvələrin   bir  parçası  kimi,  zorakı  və  avtoritar  mövqedə   dayanır.   İbn  Süheyl  obrazı   vasitəsilə   tamaşa  boyu   işğalçı  qüvvələrin,   zorakılıq   və   ədalətsizliklə   yanaşan   bir   təbəqənin  simvolu   təqdim edilir.  Tamaşa   boyunca   İbn   Süheyl   obrazı   həm   də   qorxu   və   təzyiq  vasitəsilə   xalqı  idarə  edən  bir  fiqurdur.  Aktyor  Pərviz  İsmayılovun  ifasında  bu  obraz  davranışları  ilə  pyesdə  zorakılığın  və  ədalətsizliyin  təzahürü  olaraq  təqdim  edilir.  Aktyor  həmçinin  öz  ifası  ilə  eyni  zamanda,  işğalçı  qüvvələrin  gücünü və zor gücünə əsaslanan hakimiyyətini maraqlı səhnə detalları ilə simvollaşdıraraq  tamaşaçıya   təqdim   edə   bilir.  Obraz   mahiyyət  etibarı   ilə   ziddiyyətlərin   təməlində  duran  ictimai-siyasi  problemə  yönəlməklə  işğal  və azadlıq   mübarizəsinə   diqqəti   cəlb   edə   bilir.  Aktyorun  obraz  üzərində  təqdimatı  bir  daha  qəhrəmanlıq,  insani  dəyərlər   yox, hakimiyyətin  qorunması  və  zor  gücünü  ön  planda  göstərməsi  məqamında  azadlıq  və  insan  ləyaqəti  uğrunda  mübarizə  edənlərə  qarşı  olan  amansız  mövqeyi  ilə  seçilə  bilməsi   qədər  maraqla  baxılır.

Altay  pyesdə  gənc,  enerjili  və  idealist  obraz  kimi  təqdim  olunur.  O, azadlıq  uğrunda  mübarizəyə  qoşulan  yeni  nəsli  təmsil  edir.  Altayın  xarakteri mübarizənin davamlılığını və gələcəyə olan ümidlərinin göstəricisidir. O, çətinliklərə   baxmayaraq,  qorxmadan   mübarizədə   iştirak   edir.  Cəsarəti  və  iradəsi   ilə   pyesdə   gənclərin   rolunu   ön   planda   təqdim   etməyə   müvəffəq  olur.  Obraz  aktyor  Elvin  Mabudovun   maraqlı  səhnə  ştrixləri  ilə  diqqət  mərkəzində  olmağı  bacarır.  O,  səhnədə   həm  də   gənclərin   enerjisi   və   idealizmi  ilə  ümidi  birlikdə  simvolizə  edir.  Məhz  bu  səbəbdən  Elvin  Mabudovun  ifa  tərzi  hadisələrin  fonunda  maraqla  izlənilir.

Səhnədə  təqdim  olunan  obrazlardan  biri  də  ənənəvi  və  mühafizəkar  qadın obrazı olaraq təqdim edilən aktrisa Nazilə İmamhüseynovanın ifasında olan  Çılğının  xalası  surətidir. Müəllif  ideyasına  görə  Çılğının  xalası  pyesdə  daha  çox  ənənəvi  dəyərlərə  bağlı,  mühafizəkar  və  stereotipik  qadın  obrazı  kimi təqdim  olunur.   O,   cəmiyyətin   və   ailənin  mövcud  qaydalarını  qorumağa  çalışan,  dəyişikliklərə   ehtiyatla   yanaşan   bir   fiqurdur.  Aktrisanın   ifasında  məhz   bu   obraz   müəllif  ideyasına  həmçinin  rejissor  traktofkasından  irəli  gələrək  dəyişikliklərdən  eləcə  də  yeniliklərdən  qorxan,  gələcəyə  qarşı  isə  tərəddüd  hisslərinin  daşıyıcısı  kimi  təqdim  olunur.  O,  azadlıq  və  mübarizə  ideyalarına   şübhə   ilə   yanaşır,  hər  zaman  isə  təhlükəsizlik  və  sabitlik  arzusu  ilə  hərəkət  etməyə  çalışır.  Çılğının  xalası  obrazı,  gənclərin  idealizmi  ilə  yaşlı  nəsilin   ehtiyatlılığı   arasında  yaranan  fikir  ayrılıqlarını  təmsil  edir.  Bu,  həm  də  ailə  daxilində  və  cəmiyyətdə  nəsillərarası  qarşıdurmanın  simvolu  olaraq  da  təqdim  olunur.  Aktrisanın   maraqlı  ifa  tərzi  həmçinin  tamaşa  boyu  qadınların cəmiyyətdəki  stereotipik  rolları  və  məhdudiyyətlərini  göstərməyə  müvəffəq  ola bilir. Həmçinin aktrisa Nazilə İmamhüseynova Xala obrazı ilə ənənəvi qadın rolunun, onun  mühafizəkar  mövqeyinin  mənfi  tərəflərini  özündə  daha  geniş  formada  ehtiva  etməklə  əks etdirə  bilir.

“Dar  ağacı”  pyesində  əsas  obrazlardan  biri  də  Yarqıtay  surətidir. Yarqıtay pyesdə  Ərəb  xilafətinin  hərbi  sərkərdəsi  olaraq  təqdim  edilir. O, fiziki  güc, təzyiq  və  qorxu  vasitəsilə  xalqı  itaətdə  saxlamağa  çalışan  rejimin  bir  qoludur. Onun  üçün əsas məsələ xalqı susdurmaq, itaətə məcbur etmək və üsyanı yatırmaqdır.  Onun  üçün  haqq,  ədalət,  vicdan   kimi   dəyərlərin  heç  bir  əhəmiyyəti  yoxdur.  O,  yalnız  əmr  alır  və  onu  icra  edir.  Bu,  onu  əxlaqi  məsuliyyətdən  uzaq,  kor-koranə  itaət  edən  və  zalımlığı  peşəyə  çevirən  bir  şəxsiyyət  olaraq  təqdim  edilir.  Bu  obraz  aktyor  Azad  Məmmədov  tərəfindən  münaqişənin  dramatik   gərginliyini   artıran   surət   olaraq   təqdim  olunur.  Yarqıtay  obrazı  pyesdə  əsas  dramatik  qarşıdurmalardan  birinin  xalqın  iradəsi  ilə   işğalçı   zor   arasında   dayanır.  Onun   sərtliyi,  təhdidləri  və  amansız  qərarları  mübarizənin   nə  qədər  çətin  və  fədakarlıq  tələb  edən  olduğunu  bir  daha  göstərir.  Aktyor  səhnədə  ifa  etdiyi  obraz  vasitəsilə  bir  daha  Yarqıtay  kimi  tiplərin  dəyişməz  və  mexaniki  düşüncəyə  malik  olduğunu  əyani  surətdə  göstərməyə  müvəffəq  ola  bilir.

Quruluşçu  və  geyim  üzrə  rəssam  Nicat  Məmmədovun  tərtibatı,  dekorları belə tamaşanın uğurlu səhnə həllinə geniş imkanlar açmışdır.  Onun səhnənin dərinliyində   belə   göstərməyə  çalışdığı  “Dar ağacı”  özü  çox  güclü  simvol  olaraq  istifadə  edilməklə  ədalətsizlik,  hökmranlığa  qarşı  müqavimət, ölümün  simvolu,  həm  də  azadlıq  uğrunda  fədakarlıq  rəmzi  kimi  təqdim  edilir. Tamaşanın  sonunda  məhz   Akşinin  öz   tax-tacının   simvolik   olaraq   dar   ağacı   ilə   əvəzlənməsi   səltənətin  sonda   qançanağı   olaraq   öz   başına   yıxılması   qədər   acılı   bir   sonluğun   nəticəsi   olaraq   rəssam   düşüncəsinin   uğurlu   təzahürü  olaraq   təqdim   edilir.  Rəssam   tərəfindən  işlənilən  simvollar  belə  əsərin  mənasını dərinləşdirir, şifahi səviyyədən konseptual məzmuna qədər  yüksəlməsinə  gətirib  çıxarır.

Mahnıların bəstəkarı olaraq Xatirə Orucovanın, baletmeysteri Çingiz Novruzəliyevin,  vokal  üzrə  müəllim  Fərqanə Salamovanın eləcə də musiqisi Azərbaycan və SSRİ Xalq artisti Aqşin Əlizadənin, səhnə döyüşlərinin   qurulmasında  isə  Sahib  Novruzovun  uğurlu  və  maraqlı  işləmələri  tamaşanın ümumi  ana  xəttinin  açılaraq  təqdim  edilməsində  xüsusi  olaraq   qeyd   edilməlidir.

Beləliklə,  “Dar  ağacı”  tarixi  pyesinin  tamaşasına  nəzər  yetirdikdə  belə bir  nəticəyə  gələ  bilərik  ki, Bəxtiyar  Vahabzadə  bütün  poeziyasında  olduğu  kimi,  tarixi   pyeslərində   də   böyük  həmçinin  ciddi  həyat  məsələləri  üzərində  düşünərək   xalqın  tarixi  taleyi, bu  taleyi  özündə,  mübarizələrində  əks  etdirən maraqlı  və  orjinal  dramaturgiyasının  əsas  fəlsəfi-estetik  düşüncələrini  böyük  usatlıqla  qələmə  ala  bilmişdir.  Eləcə də  qeyd  etmək  lazımdır  ki, Vahabzadə  dramaturgiyası  mövzu  cəhətdən  tarixi  və  müasir  həyatla  bağlı  olan  pyeslər  silsiləsinə  şamil  edilə  bilər.  Burada  tarixilik  və  müasirlik  vəhdət  halında  çıxış  edir.  Bu   da   böyük  şairimizin  milli  dramaturgiyanın  zəngin  ənənələrini  yaşatmaq  əzminin  bir  daha   göstəricisi  olaraq  maraqla  izlənilməkdədir.

 

Anar  Ərtoğrul  Burcəliyev,

    Teatrşünas-tənqidçi

Şəkidə qurulan “Dar ağacı”